EDUCATION OF SIX-YEAR-OLD CHILDREN: EXPERIENCE OF THE 1980S ІN THE UKRAINIAN SSR

Keywords: Ukrainian SSR, reform, school, teachers, six-year-old children, education departments, society

Abstract

The article analyzes the implementation of educational reform in schools of the Ukrainian SSR in the context of the implementation of the resolution of the Central Committee of the Communist Party of the Ukrainian SSR and the Council of Ministers of the Ukrainian SSR «On further improvement of general secondary education of youth and improvement of working conditions of general education schools» (1984). It was designed to improve the educational and educational activities of students, to make the transition from ten-year to eleven-year school education. This was due to overcoming destructive processes and phenomena that had accumulated in Soviet society and an attempt to solve educational problems and not lose international positions. The main directions of education were to be implemented in school and beyond, the messages of which remained the principles of Leninism.The work emphasizes that «perestroika» created optimal opportunities for the implementation of the basic principles of educational reform in school. Using official slogans, educational institutions directed their own efforts to this end.The process was long and required attention from state bodies and local. The first, on the one hand, continued to be inert or carried out appropriate measures in a veiled manner, the second – contemplated them and were forced to react to the pedagogical community.It is emphasized that it was the teachers who became the decisive force in this process. They continued to fulfill their own mission, studying the features of learning, development and interaction with six-year-old children. For them, this was new and a real challenge. Teachers in preschool institutions and schools carried out appropriate work not only with children, but also with their parents, the pedagogical community. It is proven that the main task of working with six-year-old children is their preparation for further school and adult life. The areas of work with them were as follows: the development of speech and language, compliance with sanitary and hygienic norms and rules of behavior, the formation of a healthy lifestyle, etc. This was carried out through conversations, reading, practical activities, excursions.It is noted that not all parents sent their children to school from the age of six because of their skeptical attitude to changes, lack of preparation. There were also problems that needed to be solved: personnel, scientific and methodological, material. Nevertheless, the school reform brought closer the democratic changes that took place in the following periods of the existence of Ukrainian society.

References

1. Шліхта Н.В. Деідеологізація освіти в роки перебудови: причини, напрями реформи, суперечності. Наукові записки НаУКМА. Історичні науки. 2012. № 130. С. 37–42.
2. Березівська Л.Д. Реформування загальної середньої освіти в радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела. Науково-педагогічні студії. 2019. № 3. С. 9–33.
3. Березівська Л.Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті. 2009. PhD Thesis. Інститут педагогіки.
4. Березівська Л.Д. Наслідки та досвід реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст. Рідна школа. 2010. № 1(962). С. 45–49.
5. Пироженко Л.В. Реформування змісту загальної середньої освіти (середина 60-х – середина 80-х років ХХ століття). Київ : Педагогічна думка, 2013. 304 с.
6. Лаврут О. Школа в Українській РСР у другій половині 1940-х–наприкінці 1980-х років: сучасні візії. Емінак. 2021. № 4(36). С. 171–182. DOI: https://doi.org/10.33782/eminak2021.4(36).565/.
7. Молоткіна В.К., Хмельницька Л.В. Шкільна освіта Української РСР 1985–1991 рр.: радянський аспект. Етнічна історія народів Європи. 2025. № 76. С. 137–142.
8. Примакова В.В. Новаторський педагогічний рух у 80-ті роки ХХ століття. Таврійський вісник освіти. 2014. № 1(2). С. 5–9.
9. Примакова В.В. Післядипломна освіта вчителів початкових класів у 80-ті роки ХХ століття. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 2. С. 118–123.
10. Степанова Т.М. Реформування змісту передшкільної і початкової освіти в Україні у 80-ті рр. ХХ століття. Педагогічні науки. 2011. № 1(58). С. 91–97.
11. Шліхта Н.В. Деідеологізація освіти в роки перебудови: причини, напрями реформи, суперечності. Наукові записки НаУКМА. Історичні науки. 2012. № 130. С. 37–42.
12. Примакова В.В. Післядипломна освіта вчителів початкових класів у 80-ті роки ХХ століття. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 2. С. 118–123.
13. Степанова Т.М. Реформування змісту передшкільної і початкової освіти в Україні у 80-ті рр. ХХ століття. Педагогічні науки. 2011. № 1(58). С. 91–97.
14. Примакова В.В. Новаторський педагогічний рух у 80-ті роки ХХ століття. Таврійський вісник освіти. 2014. № 1(2). С. 5–9.
15. Исполнительный комитет Первомайского районного совета народных депутатов. Отдел народного образования г. Первомайск Николаевской обл. Документы августовской конференции учителей школ района за 1990 год // Державний архів Миколаївської області (далі – ДАМО). Ф. Р 3107. Оп. 1. Спр. 456. Арк. 15 зв.
16. Сало В. За парти сядуть шестилітки. Радянська освіта. 1985. 26 липня. № 60(3553). С. 3.
17. Сало В. За парти сядуть шестилітки. Радянська освіта. 1985. 26 липня. № 60(3553). С. 3.
18. Зубалій О., Стасюкова І. Крила новаторів. До 50-річчя Стахановського руху. Радянська освіта. 1985. 12 вересня. № 72(3585). С. 1.
19. Сало В. За парти сядуть шестилітки. Радянська освіта. 1985. 26 липня. № 60(3553). С. 3.
20. Паничева Н.Ю. Шестилітки за партою. Радянська освіта. 1985. 12 вересня. № 72(3585). С. 2.
21. Паничева Н.Ю. Шестилітки за партою. Радянська освіта. 1985. 12 вересня. № 72(3585). С. 2.
22. Исполнительный комитет Первомайского районного совета народных депутатов. Отдел народного образования г. Первомайск Николаевской обл. Документы январской и августовской конференций учителей школ района за 1985 год // ДАМО. Ф. Р 3107. Оп. 1. Спр. 424. Арк. 158 зв.
23. Отдел народного образования Николаевского облисполкома. Плановый отдел. План экономического развития по народному образованию на 1988 год // ДАМО. Ф. Р 2817. Оп. 6. Спр. 1613. Арк. 3 зв.
24. Исполнительный комитет Первомайского районного совета народных депутатов. Отдел народного образования. Первомайск Николаевской обл. Документы январской и августовской конференций учителей школ района за 1985 год // ДАМО. Ф. Р 3107. Оп. 1. Спр. 424. Арк. 158 зв.
25. Документы о проверке работы учреждений народного образования Оратовского района (приказ, справка). 13 марта – 29 апреля 1984 год // Державний архів Вінницької області. Ф. Р 4897. Оп. 7. Спр. 2397. Арк. 1–4 зв.
26. Исполнительный комитет Первомайского районного совета народных депутатов. Отдел народного образования г. Первомайск Николаевской обл. Документы январской и августовской конференции учителей школ района за 1985 год // ДАМО. Ф. Р 3107. Оп. 1. Спр. 424. Арк. 170–171 зв.
27. Исполнительный комитет Первомайского районного совета народных депутатов. Отдел народного образования г. Первомайск Николаевской обл. Документы августовской конференции учителей школ района за 1990 год // ДАМО. Ф. Р 3107. Оп. 1. Спр. 456. Арк. 17 зв.
Published
2025-11-28
How to Cite
Lavrut, O. (2025). EDUCATION OF SIX-YEAR-OLD CHILDREN: EXPERIENCE OF THE 1980S ІN THE UKRAINIAN SSR. Litopys Volyni, (33), 86-91. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.13
Section
History of Ukraine