PRINCIPLES OF CHRISTIAN TEACHING ABOUT MAN IN THE “CONFESSIONS” OF SAINT AUGUSTINE

Keywords: Middle Ages, medieval philosophy, Augustine of Hippo, «Confession», God, sin, will, freedom

Abstract

The article discusses Saint Augustine’s principles of the Christian doctrine of man in his autobiographical work, «Confessions». The story of the experience of the cultural and religious formation of the man personality contains a profound analysis of the author’s inner world; it reveals the practice of engaging in dialogue with oneself, akin to conversing with another person, and the journey of self-creation, all under the sign of dialogue with God. Through his own experiences as a person searching for the meaning of life, Augustine illustrated that this meaning is found in knowing God and living in relationship with Him.In the «Confessions of St. Augustine», everything passes through man. Augustine of Hippo defined man’s existence as imago Dei, similar to many other early Christian writers. However, he understood man somewhat differently. He viewed man not only as the most vivid image of the Creator, but also as the dwelling place of God, which must be sought within the human soul. In Augustine’s teachings, man serves as the central theme, the most obvious, to which he devoted the greatest place in his reflection. The Bishop of Hippo examined this theme thoroughly and interpreted it as a foundation for understanding both the world around him and the existence of God. At the same time, he did not confine his interpretation solely to the intellectual, methodological aspect, although he devoted a lot of attention to the problem of cognition. Personal experiences and the events associated with its played a huge role in his description of man`s existence, even when he did not analyse them in passing, making specific conclusions and decisions. He offered insightful assessments and made necessary corrections to his well-founded reflections whenever he recognized the need for them; his concepts were verified by everyday life.Augustine constantly included man among the values, highlighting the importance of the human mind in understanding truth as a cause of happiness, the reason for which is union with God. As an integral element of the rational nature of man, he also pointed to free will, conceptualizing it ontologically and distinguishing it from freedom as the internal autonomy of the human spirit, which is given to man. Among all created beings, man holds a special place, associated with his development and dynamism, but always in close connection with the Creator.

References

1. Августин, Святий. Сповідь / пер. з лат. Ю. Мушака. Київ : Основи, 1996. 319 с.
2. Августин, Святий. Сповідь / пер. з лат. Ю. Мушака. Львів : Свічадо, 2008. 356 с.
3. Августин, Святий. Сповідь / пер. з лат. В.С. Бойка. Харків : Фоліо, 2012. 346 с.
4. Вилкен Р.Л. У пошуках обличчя Божого: введення у богослов’я ранньої Церкви / пер. з англ. Львів : УКУ, 2015. 320 с.
5. Виндельбанд В. Августин и средние века. История древней философии. Киев : Тандем, 1995. С. 312–337.
6. Гоголь В. Антропологічне вчення Святого Августина. Вісник Львівського університету. Серія «Філософсько-політологічні студії». 2021. Вип. 37. С. 19–26.
7. Готич М.І. Тріадологія Августина в її інтерпретаціях у сучасній православній теології. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія «Релігієзнавство. Культурологія. Філософія». 2019. № 40(53). С. 45–53.
8. Готич М.І. Оцінка персоналізму Августина Жан-Люк Майоном та Девідом Гартом. Практична філософія. 2019. № 3. С. 138–144.
9. Готич М.І. Тріадологія Августина та сучасна православна теологія. Гілея. 2019. Вип. 145(2). С. 40–44.
10. Гофманн Й. Історія ранньої Церкви: найважливіші аспекти / пер. з нім. О. Конкевича ; за ред. О. Петринка, А. Михалейка. Львів : УКУ, 2019. 244 с.
11. Жданенко С.Б. Теократичні ідеї Августина Блаженного та їх середньовічна імплементація. Вісник НЮУ імені Ярос- лава Мудрого. Серія «Філософія, філософія права. Політологія, соціологія». 2017. № 32. С. 53–63.
12. Жданенко С.Б., Кальницький Е.А., Мелякова Ю.В. Історико-філософська рефлексія передумов ідеї прав людини. Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого. Серія «Філософія, філософія права. Політологія, соціологія». 2021. № 50. С. 115–128.
13. Здіорук С. «Сповідь» Августина і сучасна українська духовність. Августин, Святий. Сповідь / пер. з лат. Ю. Мушака. Київ : Основи, 1996. С. 297–307.
14. Ковальов Д.В. Вплив філософії Аврелія Августина на сучасність. https://shron1.chtyvo.org.ua/Kovalov_Denys/Vplyv_folosofii_Aureliia_Avhustyna_na_suchasnist.pdf
15. Курціус Е.Р. Європейська література і латинське середньовіччя / пер. з нім. А. Онишка. Львів : Літопис, 2007. 752 с.
16. Марченко Н.П., Марченко Я.Ю. Августин Гіппонський: неогуманістичне бачення «Людини Віри» у межах довідкової біографіки. Українська біографістика. 2013. Вип. 10. С. 381–401.
17. Параді М. Августин Гіппонійський. Середньовіччя. Варвари. Християни. Мусульмани / за ред. Умберто Еко. Харків : Фоліо, 2018. С. 287–295.
18. Фірігос А. Вступ до історії патристичної та візантійської філософії (від початків християнства до іконоборства) / пер. С. Угрин ; наук. ред. М. Горяча. Львів : УКУ, 2017. 280 с.
19. Dobkowski M. Augustyn i jego wiedza na temat manicheizmu. Studia Reliologica. 2013. T. 46. Z. 1. S. 55–63.
20. Eckmann A. Obraz Boga w człowieku według świętego Augustyna. Roczniki Humanistyczne. 2003. T. LI. Z. 3. S. 75–84.
21. Kołosowski T. Droga świętego Augustyna do wiary. Seminare. Poszukiwania naukowe. 1994. T. 10. S. 177–190.
22. Kowalczyk S. Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna. Warszawa: Ośrodek Dokumentycji i Studiów Społecznych, 1988. 278 s.
23. Kułakowski L. Co nas pytają wielcy fiłozofowie: seria I. Kraków: Znak, 2004. 108 s.
24. Marion J.-L. Au lieu de soi. L’approche de Saint Augustin. Paris: Presses Universitaires de France, 2008. 441 p.
25. Nowakowski D. Święty Augustyn a paradoks zła. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica- Practica. 2010. T. 23. S. 61–88.
26. Rzymowska L. Wyznania św. Augustyna w reflekcji fenomenologicznej w ńńI wieku. Scripta Humana: seria monografii naukowych Uniwersytetu Zielonogórskiego. 2021. V. 16. S. 13–31.
27. Sienkiewicz E. Człowiek w myśli św. Augustyna. Teologia w Polsce. 2011. T. 5. Nr 2. S. 259–272.
28. Trape A. Święty Augustyn. Człowiek – duszpasterz – mistyk. Warszawa: Pax, 1987. 359 s.
29. Turzyński P. Cierpienie jako droga w ujęciu św. Augustyna. Vox Patrium. 2010. T. 53. S. 637–653.
30. Wenta M. Koncepcja duszi według Świętego Augustyna. Colloquia Theologica Ottoniana. 2001. T. 1. S. 39–59.
Published
2025-11-28
How to Cite
Karlina, O. (2025). PRINCIPLES OF CHRISTIAN TEACHING ABOUT MAN IN THE “CONFESSIONS” OF SAINT AUGUSTINE. Litopys Volyni, (33), 164-170. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.27
Section
World history