THE INTERNATIONAL IMAGE OF THE STATE AS A STRATEGIC RESOURCE IN THE GLOBALIZED INFORMATION ENVIRONMENT

Keywords: international image of the state, public diplomacy, strategic communications, soft power, crisis communications, reputational risks, diplomatic missions, foreign policy communications

Abstract

The article substantiates that in the context of a globalized information space, the international image of a state functions as a strategic resource that determines its political subjectivity, economic attractiveness, and security resilience. The study analyzes the interaction of public diplomacy, political PR, and the concept of soft power, and identifies the necessity of aligning these tools with the long-term foreign policy priorities of the state. It reveals the multidimensional structure of the international image and the dependence of its components on political, economic, cultural, and humanitarian factors.The article demonstrates the key role of crisis communications in the foreign policy context as an instrument for preserving and restoring international reputation. Special attention is paid to anticipatory communication, which makes it possible to minimize reputational losses, as well as to the damage control approach, which provides for timely problem recognition, public accountability, and the development of clear plans for overcoming consequences to maintain the trust of the international community.The institutional conditions for improving the effectiveness of the state’s communication activities are identified.The coordinating role of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine is emphasized, the importance of diplomatic missions as communication centers is outlined, and the feasibility of establishing strategic communication and crisis PR units within embassies is substantiated. The role of the institution of Ambassadors Extraordinary and Plenipotentiary as conduits of the political will of the state’s top leadership and facilitators of interstate dialogue is highlighted, along with the importance of early detection of vulnerabilities and the transformation of risks into opportunities for development.The author’s contribution lies in the formulation of practical recommendations for the creation of specialized analytical centers for monitoring and forecasting, strengthening human capacity in the field of strategic communications, and developing a unified national concept of Ukraine’s communication positioning. The expected outcome of implementing these measures is the enhancement of narrative consistency, the strengthening of international trust, and the transformation of the state’s communication potential into an effective tool for strategic development and long-term international partnership.

References

1. Єремєєва І. Теоретико-методологічні аспекти поняття «міжнародний імідж держави». Krakowskie studia małopolskie. 2022. Т. 36. № 4. С. 61–77. URL: https://doi.org/10.15804/ksm20220404
2. Vysotskyi O., Vysotska O. Technologies of public diplomacy:methodological principles and practical potential. Epistemological studies in philosophy social and political sciences. 2020. Т. 3. № 1. Р. 139–147. URL: ttps://doi.org/10.15421/342015
3. Стратегія «розумної сили» як ключова передумова перемоги України в російсько-українській неоімперській війні / C. Даниленко та ін. Українознавчий альманах. 2022. № 30. С. 43–53. URL: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.6
4. Гарькавий Є. Кризові комунікації як напрям реалізації стратегічних комунікацій у силах оборони України. Політичне життя. 2019. № 3. С. 64–70. URL: https://doi.org/10.31558/2519-2949.2019.3.10
5. Olsson E.-K. Public diplomacy as a crisis communication tool. Journal of international communication. 2013. Т. 19. № 2. Р. 219–234. URL: https://doi.org/10.1080/13216597.2013.838906
6. Сухорольська І., Климчук І. Громадська (публічна) дипломатія в умовах агресивної війни росії проти Укра- їни. Вісник Львівського університету. Серія «Філософсько-політологічні студії». 2022. № 43. С. 322–331. URL: https://doi.org/10.30970/pps.2022.43.39
7. Obi O., Odilibe I., Arowoogun J. Crisis communication and U.S. national security: a comprehensive review: understanding the importance of timely and accurate information dissemination. International journal of applied research in social sciences. 2024. Т. 6. № 2. Р. 116–139. URL: https://doi.org/10.51594/ijarss.v6i2.779
8. Налутка П., Мищишин Р. Управління репутаційними ризиками організацій за кризових умов: особливості та перспективи. Економіка та суспільство. 2023. № 50. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-5
9. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 р. «Про Стратегію зовнішньополітичної діяльності України» : Указ Президента України від 30.08.2021 № 448/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/448/2021#Text
10. Башук А. Комунікаційні стратегії державної влади в умовах інформаційного суспільства : монографія. Кам’янець- Подільський : Друкарня «Рута», 2019. 293 с. URL: https://scc.knu.ua/upload/iblock/3a4/dis_Bashuk.pdf
11. Федчишин С.А. Дипломатична служба України: організаційно-правові засади : дис. … докт. юрид. наук. Харків, 2021. 511 с. URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/16029
12. Дорош Л., Яблонська М. «М’яка сила» Китаю: оцінка ефективності та реакція на сучасні виклики. Гуманітарні візії. 2021. Вип. 7. № 2. С. 23–27. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25298/stattyadorosh2227_1.pdf
Published
2025-11-28
How to Cite
Shykhutskyi, R. (2025). THE INTERNATIONAL IMAGE OF THE STATE AS A STRATEGIC RESOURCE IN THE GLOBALIZED INFORMATION ENVIRONMENT. Litopys Volyni, (33), 293-298. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.48
Section
Political science