MODERN TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF SACRED WOODCARVING AND PAINTING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF PRYKARPATTIA

Keywords: Prykarpattia, history, culture, art, sacred woodcarving, painting, fine arts, artists, art education, higher education institutions

Abstract

The article reveals the peculiarities of the formation and development of fine and decorative-applied arts in Prykarpattia, in particular sacred woodcarving and painting, in chronological sequence. The aim of the article is to analyze the creative work and artistic achievements of prominent masters of Ivano-Frankivsk region in the field of sacred woodcarving and painting from the beginning of the 20th century to the present day, as well as to consider their contributions in the training of students in higher education institutions of Prykarpattia.The creative work and artistic achievements of prominent Prykarpattia masters in sacred woodcarving and painting from the early 20th century to the present are analyzed. Particular attention is paid to the revival of authentic national motifs. Through the example of individual artists’ activities, the article demonstrates modern achievements in icon painting, decorative carving, and artistic decoration of sacred architectural structures. It is noted that the legacy of each of these masters today represents a unique phenomenon which, through the prism of the author’s creative concept, reveals the artistic features of the era in Prykarpattia. Examples of artistic projects distinguished by high craftsmanship and individual style are provided.Special attention is given to the continuity of traditions, in particular the transmission of knowledge and practical skills from master to student. The history of the establishment and development of professional art education in Prykarpattia is presented – primarily the activities of the Kosiv State Institute of Decorative Arts and the Educational and Scientific Institute of Arts of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. The article highlights the educational and creative activities of the teaching staff of these higher education institutions and outlines institutional measures aimed at creating a favorable environment for the formation of professional artistic collectives. In this way, a historical narrative is built that reflects the evolution of artistic traditions in the context of national culture and educational policy.

References

1. Мистецтва України ХХ–ХХІ століть / Інститут проблем сучасного мистецтва АМУ. Київ, 2008. 188 с.
2. Міщенко М.М. Сучасна культура України (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Харків : НТУ «ХПІ», 2014. 156 с.
3. Ясенєв О.П. Тенденції розвитку образотворчого мистецтва в часи незалежності України. Культура і сучасність. 2021. № 1. С. 170–174.
4. Мусієнко Н. Мистецтво Майдану. Вид. 4-е, доп. Київ : Національний музей Революції гідності, 2020. 156 с.
5. Протас М. Мистецтво посткультури: тенденції, ризики, перспективи. Київ : ІПСМ НАМ України, 2020. 432 с.
6. Тимків Б. Мистецтво України та діаспори: дереворізьба сакральна й ужиткова : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2012. 584 іл.
7. Тимків Б. Інтеграція українських мистців у культурне середовище країн Західної Європи, Північної, Південної Америки та Австралії. Наш український дім. 2017. № 1. С. 15–21.
8. Тимків Б.М. Мистецтво художньої обробки дерева : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2023. 196 с.
9. Пилипів І.В. Греко-католицька церква в суспільно-політичному житті Східної Галичини (1918–1939 рр.) : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2011. 440 с.
10. Пилипів І. Греко-католицька церква в суспільному житті Другої Речі Посполитої. Українські маркери історії Польщі: виклики міжвоєнної доби ХХ століття : колективна монографія / редкол.: М. Литвин (гол.), Л. Хахула, Т. Горбачев- ський. Львів ; Суми : Університетська книга, 2024. C. 107–135. DOI: https://doi.org/10.32782/978-617-521-093-2-5.
11. Івано-Франківськ мистецький. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2021. 198 с.
12. Мистецьке Прикарпаття: історія та сучасність / за ред. І. Гаврилюка. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2015. 280 с.
13. Біланюк О. Образотворче мистецтво Прикарпаття ХХ століття. Івано-Франківськ : Лілея, 2004. 212 с.
14. Яремчук В. Коломийська мистецька школа: традиції та сучасність. Мистецтвознавчі записки. 2021. № 39. С. 135–142.
15. Іванчук М. Євген Сагайдачний: альбом-монографія. Косів : Писаний Камінь, 2024. 192 с.
16. Дутка В.В., Вах І.С., Гордійчук О.З. Художній килим Косівщини : навчальний посібник. Косів : ENTERPRINT, 2024. 80 с.
17. Ділета І.В. Косівська мальована кераміка. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2024. 142 с.
18. Гнатюк М. Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини. Народна творчість та етнографія. 2009. № 2. С. 104–109.
19. Клековкін О.Ю. Мистецтво: Методологія дослідження : методичний посібник. Київ : Фенікс, 2017. 144 с.
20. Чернівецький обласний художній музей. URL: http://artmuz.cv.ua/?page_id=883 (дата звернення: 15.08.2025).
21. Пасічанський Я. Карпатські рапсодії: альбом творів декоративно-ужиткового мистецтва, різьблення та інкрустації. Чернівці : Друк Арт, 2019. 143 с.
22. Степовик Д. Василь Стефурак – майстер відновленої іконотворчості. Про художника. Галичина. 1999. № 3. С. 158–161.
23. Степовик Д. Стиль ікон Василя Стефурака. Нова Зоря. 1999. 28 липня.
24. Сивак Д. Художники України. Живопис. Графіка. Скульптура. Декоративно-ужиткове мистецтво : творчо-біографічний альбом-довідник. Київ : Іпрез, 2005.
25. Подвижник сакрального малярства. Галичина. 01.06.2022.
26. Культ особи: Володимир і Людмила Сірки. Галицький кореспондент. 20.05.2022. URL: https://gk-press.if.ua/kult-osoby-volodymyr-i-lyudmyla-sirky/ (дата звернення: 15.08.2025).
26. У Коломиї відкрилася ювілейна виставка Мирослава Ясінського. URL: https://www.golosinfo.com.ua/v-kolomyyi- vidkrylas-yuvilejna-vystavka-myroslava-yasinskogo/ (дата звернення: 15.08.2025).
27. Найвідоміші українські стрітарт-художники створять мурали для музеїв та галерей. URL: https://ukraineartnews.com/news/news/najvidomishi-ukrajinski-strit-art-hudozhniki-stvorjat-murali-dlja-muzejiv-ta-galerej (дата звернення: 15.08.2025).
28. Гнатюк М. Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини. Народна творчість та етнографія. 2009. № 2. С. 104–110.
29. Косівський державний інститут декоративного мистецтва. URL: http://kdidm.edu.ua (дата звернення: 15.08.2025).
30. Навчально-науковий інститут мистецтв Карпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https://art.pnu.edu.ua/ (дата звернення: 15.08.2025).
31. Карпатський національний університет імені Василя Стефаника. Навчально-науковий інститут мистецтв. Кафедра методики викладання образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та дизайну. https://kmvodpmd.pnu.edu.ua/ URL: https://kmvodpmd.pnu.edu.ua (дата звернення: 15.08.2025).
Published
2025-11-28
How to Cite
Pylypiv, I., & Tymkiv, B. (2025). MODERN TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF SACRED WOODCARVING AND PAINTING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF PRYKARPATTIA. Litopys Volyni, (33), 21-27. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.03
Section
History of Volyn