ETHNOPOLITICAL MANAGEMENT IN UKRAINE: NATIONAL AND REGIONAL (TRANSCARPATHIAN) DIMENSIONS
Abstract
The article explores the challenges of ethnopolitical management in Ukraine at both the national and regional levels, with particular attention to the Transcarpathian region as a case study. The author reviews recent scholarly research and publications addressing this issue. It is argued that ethnopolitical management in Ukraine has undergone four distinct stages of development: Stage I (1991–2004): during this period, the state’s ethnopolitical model closely aligned with the principles of multiculturalism; Stage II (2005–2013): this stage was characterized by the politicization of language and minority rights-particularly concerning the Russian-speaking population-leading to the emergence of a pronounced «East–West» divide in Ukraine’s ethnopolitical discourse; Stage III (2014–2021): in response to new political and security challenges, Ukraine adopted an integrationist model of ethnopolitics, aiming to strengthen national unity; Stage IV (from February 2022): amid the full-scale Russian invasion, efforts have intensified to counter disinformation and the destructive narrative of the «Russian World», contributing to the formation of a renewed Ukrainian political identity.The author emphasizes that, at the strategic level of ethnopolitical management in Ukraine, several key government institutions are involved. These include the Committee on Human Rights, De-occupation and Reintegration of the Temporarily Occupied Territories of Ukraine, National Minorities, and Interethnic Relations; the Commissioner of the Verkhovna Rada of Ukraine for Human Rights; the Commissioner for the Protection of the State Language; and the Department for Supporting the Activities of the President’s Commissioner for the Affairs of the Crimean Tatar People, among others. At the tactical level, the management of ethnocultural diversity and the regulation of ethnopolitical processes are carried out by the State Service of Ukraine for Ethnic Policy and Freedom of Conscience (DESS). Advisory bodies operating at the national level include the Expert Council on Ethnic Policy and the Council of Public Associations of National Minorities (Communities) of Ukraine.It was found that, at the regional level – in particular in Transcarpathia – the structure of ethnopolitical management includes the following institutions: the Standing Commission on Education, Science, Spirituality, and National Minorities under the Transcarpathian Regional Council; the Department of Nationalities and Religions within the Department of Strategic Communications, Nationalities, and Religions of the Transcarpathian Regional State (Military) Administration; and the Center for Cultures of National Minorities of Transcarpathia, located in the city of Uzhhorod.Taking into account the positive experience of neighboring countries and the pressing need to address specific ethnopolitical challenges in Ukraine, the author recommends that, in the post-war period, the Ukrainian government establish the institution of a Government Plenipotentiary for Roma Communities. Additionally, it is proposed to create a dedicated structural unit within the State Service of Ukraine for Ethnic Policy and Freedom of Conscience (DESS), whose primary function would be to coordinate ethnocultural engagement with the Ukrainian diaspora.
References
2. Антонюк О.В., Антонюк О.Л. Теоретико-методологічні засади етнополітичного менеджменту. Наукові праці МАУП. 2007. Вип. 2 (16). С. 160–166.
3. Ведернікова І. Колишній неуповноважений, або як система пережила кризу і відторгає «чужих». Дзеркало тижня. Дата оновлення: 29.05.2015. URL: https://zn.ua/ukr/internal/kolishniy-neupovnovazheniy-abo-yak-sistema-perezhila-krizu-i-vidtorgaye-chuzhih-_.html (дата звернення: 12.08.2025).
4. Грицик Л. Формування інституційного рівня державного регулювання міжнаціональних відносин в Україні (1991–2011 рр.). Часопис української історії. 2014. Вип. 29. С. 46–51.
5. Департамент у справах релігій та національностей. Міністерство культури України. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/ control/publish/article?art_id=245168495 (дата звернення: 16.11.2018).
6. Експертна Рада з питань етнополітики. Державна служба з етнополітики та свободи совісті. URL: https://dess.gov.ua/expert-council-on-ethnic-affairs/ (дата звернення: 27.08.2025).
7. Зан М.П. Порівняльний аналіз етнополітичного менеджменту в Словацькій Республіці та Україні (за результатами експертного опитування). Політикус. Одеса, 2020. Вип. 2. С. 177–184.
8. Зан М.П. Структурно-функціональні особливості етнополітичного менеджменту в Україні та Румунії: компаративний вимір. Політичне життя. 2019. Вип. 4. С. 22–31.
9. Зварич І. Формування національної ідентичності – домінанта етнополітичного менеджменту України. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2009. Вип. 43. С. 330–341.
10. Звіт про роботу Центру за 2024 рік. Центр культур національних меншин Закарпаття. URL: http://centerkyltyr.pp.ua/2024/01/04/5007/ (дата оновлення: 27.08.2025).
11. Комунальна установа «Центр громадськості та національних культур» Мукачівської міської ради. Мукачівська міська рада. URL: https://mukachevo-rada.gov.ua/upravlinnya-mistom/meshkancyu/kultura/klubni-zakladi/centr-gro-madskosti-ta-nacionalnih-kultur (дата оновлення: 27.08.2025).
12. Котигоренко В.О. Становлення державного етнополітичного менеджменту в Україні. Політичний менеджмент. 2004. № 6. С. 48–63.
13. Майборода О. Принцип системності в управлінні етнополітичною сферою: проблеми і шляхи вирішення. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2008. Вип. 43. С. 330–341.
14. Мелеганич Г.І. Місце та роль державних органів влади щодо забезпечення прав і свобод національних меншин: на прикладі Закарпатської області. Грані : науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. 2012. № 6. С. 125–129.
15. Мелеганич Г.І. Політико-правові основи становлення етнополітичного менеджменту в Україні. Україна-Цивілізація. Том 3 : Традиції та сучасність українського цивілізаційного простору: проблеми духовної, державної, національної єдності / Карпатський університет імені Августина Волошина ; Українська богословська академія ; редкол. : В.В. Бедь, архім. (гол. ред.) ; Є.І. Гайданка (відп. секр.), С.В. Урста та ін. Ужгород : Видавничий відділ КаУ, 2015. С. 84–92.
16. Підбережник Н. Інституційний механізм публічного управління у сфері етнополітичних відносин в Україні. Державне управління та місцеве самоврядування. 2017. Вип. 4 (35). С. 104–112.
17. Підбережник Н. Реалізація публічного етнополітичного менеджменту в Україні на сучасному етапі. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 4 (72). С. 74–78.
18. Підбережник Н.П. Інституційне забезпечення публічного управління етнополітичними відносинами на регіональному рівні в Україні. Теорія та практика державного управління. 2017. № 4 (59). С. 100–107.
19. Положення «Про Центр культур національних меншин Закарпаття у м. Ужгороді». Центр культур національних меншин Закарпаття. URL: http://centerkyltyr.pp.ua/category/%d0%bf%d1%80%d0%be-%d1%86%d0%b5%d0%b-d%d1%82%d1%80/ (дата звернення: 27.08.2025).
20. Постійна комісія з питань освіти, науки, духовності та національних меншин. Закарпатська обласна рада. URL: https://zakarpat-rada.gov.ua/oblasna-rada/postijni-komisiji/z-pytan-osvity-nauky-kultury-duhovnosti-molodizhnoji-polityky-fizkultury-i-sportu-natsionalnyh-menshyn-ta-informatsijnoji-polityky/ (дата звернення: 27.08.2025).
21. Про Експертну раду Міністерства культури України з питань етнополітики. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0246-17 (дата звернення: 16.11.2018).
22. Про Службу. Державна служба з етнополітики та свободи совісті. URL: https://dess.gov.ua/about/ (дата звернення: 27.08.2025).
23. Про Урядового уповноваженого з питань етнонаціональної політики : Постанова Кабінету Міністрів України від 4 червня 2014 р. № 164. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/164-2014-%D0%BF#Text (дата звернення: 26.11.2024).
24. Рада громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України. Державна служба з етнополітики та свободи совісті. URL: https://dess.gov.ua/rada-hromadskykh-ob-iednan-natsionalnykh-menshyn-spilnot-ukrainy/ (дата звернення: 27.08.2025).
25. Тимофеєв С. Управління у сфері етнонаціональних відносин за часів незалежності української держави. Державне управління та місцеве самоврядування. 2010. Вип. 2 (5). С. 52–59.
26. Уряд затвердив Положення про Державну службу України з етнополітики та свободи совісті. Урядовий портал. Дата оновлення: 21.08.2019. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-zatverdiv-polozhennya-pro-derzhavnu-sluzhbu-ukrayini-z-etnopolitiki-ta-svobodi-sovisti (дата звернення: 05.11.2019).
27. Червеняк К. Інституційне забезпечення державної етнонаціональної політики в Україні. Гілея: науковий вісник : збірник наукових праць / гол. ред. В.М. Вашкевич. Київ : Видавництво «Гілея», 2018. Вип. 137 (10). С. 358–362.
28. Чернова К.О. Етнополітичний менеджмент у феномені національної діаспори. Український соціум. 2007. № 1 (18). С. 115–121.
29. Buchyn M., Dutchak Kh. State policy of Ukraine and Poland for the protection of national minorities: comparative analysis. Humanitarian vision. 2019. Vol. 5. № 2. Р. 21–26.
30. Dehterenko А. Ethnopolitical management in the system of resilience of territorial communities of Ukraine. European Consortium for Political Research. URL: https://ecpr.eu/Events/Event/PaperDetails/78456 (дата звернення: 12.08.2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


