ДЕМОКРАТИЧНИЙ ВІДКАТ У ГРУЗІЇ: РОЗВОРОТ ВІД ЗАХОДУ ДО РОСІЇ

Ключові слова: політичний процес, демократичний відкат, Грузія, політична поляризація, авторитаризм, демократія, політичне лідерство

Анотація

У статті розглядається відкат грузинської демократії від західної політичної траєкторії в бік курсу, орієнтованого на російську модель розвитку. Регрес демократії – проблема не лише Грузії, а й частина глобальної тенденції, що спостерігається в останні два десятиліття як у розвинутих країнах, так і в країнах, що розвиваються. Серед пострадянських держав яскравими прикладами такої тенденції є Білорусь, де міцно зміцнився авторитарний режим, і Росія, де політична конкуренція практично знівельована. У цьому контексті випадок Грузії є особливо показовим, оскільки країна історично сприймалася як один із лідерів демократичного переходу в регіоні. Однак останніми роками зниження довіри до західних інститутів, поглиблення політичної поляризації та посилення авторитарних тенденцій сформували траєкторію, яка багато в чому нагадує російський варіант політичного розвитку.У статті в динаміці аналізуються процеси, що відбуваються в Грузії, – антидемократичні дії правлячої партії «Грузинська мрія» та методи, якими ця партія впроваджує в Грузії елементи так званої «суверенної демократії» російського зразку й, певною мірою, автократії. До них належать нагнітання страху в суспільстві, створення уявлення про Захід як про загрозу національному суверенітету країни та використання теорій змови, які передбачають, що проти громадян веде боротьбу «партія глобальної війни».У статті також розглядається все більший тиск на опозиційних політиків і політичні партії, ЗМІ й незалежні неурядові організації. Найбільш яскравим прикладом відступу від європейських стандартів став закон «Про прозорість іноземного впливу», який отримав назву «російський закон» через схожість із законодавством, ухваленим у Росії у 2012 році. Це викликало широкий громадський протест, посилило ізоляцію Грузії від демократичного світу й фактично заморозило інтеграцію країни до євроатлантичних інститутів. У результаті Грузія істотно «відстала» від своїх колег по Асоційованому тріо – Молдови й України, з якими раніше здійснювала скоординовані кроки в напрямі глибшої європейської інтеграції.

Посилання

1. Antadze, G. Anatomy of Sovereign Democracy and the Georgian Context. Social Justice Center, Tbilisi. 2024. URL: https://socialjustice.org.ge/ka/products/suverenuli-demokratiis-anatomia-da-kartuli-konteksti (date of access: 24.08.2025).
2. Zurabishvili, T. De-oligarchization in Georgia in the Context of the Oligarch and Power-Holding Elites. Georgian Institute of Politics, Policy Memo, Issue #64. December 2022. URL: https://gip.ge/wp-content/uploads/2022/12/პოლიტიკის-მემორანდუმი-64.pdf (date of access: 25.08.2025).
3. Papuashvili, A. How Should the “De-oligarchization” Recommendation Be Implemented? – The Experience of the “Associated Trio” with Oligarchy and Possible Ways Forward. Social Justice Center, Tbilisi. 2022. URL: https://socialjustice.org.ge/uploads/products/pdf/დეოლიგარქიზაცია_1668068720.pdf (date of access: 23.08.2025).
4. Lebanidze, B. Radicalization of Party Politics in Georgia: In Search of Long-Term Stability. Georgian Institute of Politics. 2021. Issue № 34. P. 1–9.
5. Walt, S.M. Theories of Alliance Formation: The Case of Southwest Asia. International Organization. 1988. Vol. 42, № 2. P. 275–316.
6. Russian Businesses, Bidzina Ivanishvili and His Relatives. Transparency International Georgia. Tbilisi, 2022. URL: https://transparency.ge/en/post/russian-businesses-bidzina-ivanishvili-and-his-relatives (date of access: 27.08.2025).
7. Berglund, C. Georgia between dominant-power politics, feckless pluralism, and democracy, Demokratizatsiya. 2014. Vol. 22. P. 445–470.
8. “A Way Ahead for Georgia”, Proposal by President of the European Council Charles Michel to the Representatives of Georgian Political Parties. European Council. 2021. URL: https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/210418_mediation_way_ahead_for_publication_0.pdf (date of access: 23.08.2025).
9. Georgia turns down 75 million euros from the EU. Eurasianet, 2021. URL: https://eurasianet.org/georgia-turns-down-75- million-euros-from-the-eu (date of access: 24.08.2025).
10. U.S. Department of State. Human Rights Report: Georgia. Civil Georgia, 21.03.2023. URL: https://civil.ge/ka/archives/532648 (date of access: 23.08.2025).
11. Gogolashvili, K. Georgia is Changing Course – Where is it Heading? Georgian Foundation for Strategic and International Studies. 2024. URL: https://gfsis.org/wp-content/uploads/2024/07/224-expert-opinion-geo.pdf (date of access: 25.08.2025).
12. Conclusions on Ukraine, the Membership Applications of Ukraine, the Republic of Moldova and Georgia, Western Balkans and External Relations. European Council. Brussels, 23.06.2022. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/06/23/european-council-conclusions-on-ukraine-the-membership-applications-of-ukraine-the-republic-of-moldova-and-georgia-western-balkans-and-external-relations-23-june-2022 (date of access: 25.08.2025).
13. Commission Opinion on Georgia’s Application for Membership of the European Union. European Commission. Brussels, 17.06.2022. URL: https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/document/download/a95905d5-9783-4a1b-aef2-1740a79eda49_en?filename=Georgia%20opinion%20and%20Annex.pdf (date of access: 23.08.2025).
14. American FARA and the Georgian Law on “Foreign Agents”: Three Main Differences. Civil Georgia, 13.04.2024. URL: https://civil.ge/ka/archives/591526 (date of access: 23.08.2025).
15. Why the Law is Russian? Qwemo Qartli, 11.07.2024. URL: https://qvemoqartli.ge/რატომ-არის-კანონი-რუსული (date of access: 25.08.2025).
16. Kakachia, K., Kakhishvili, L., Samkharadze, N. Pre-election Narratives: How Does Georgian Dream Dream about Georgia? Georgian Institute of Politics. 2024. Issue № 77. P. 1–15. URL: https://gip.ge/wp-content/uploads/2024/10/პოლიტიკის-მემორანდუმი-77.pdf (date of access: 25.08.2025).
17. Georgia – Draft Law of Georgia on Transparency of Foreign Influence. Venice Commission, Council of Europe. 13.05.2024. URL: https://venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-REF(2024)021-e (date of access: 23.08.2025).
18. Georgia’s “Transparency of Foreign Influence” Law Incompatible with Democratic Standards and Human Rights Law: International Human Rights Office ODIHR, OSCE/ODIHR. 30.05.2025. URL: https://www.osce.org/odihr/569925 (date of access: 23.08.2025).
19. European Convention on Human Rights, European Court of Human Rights, Council of Europe. URL: https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/convention_ENG (date of access: 25.08.2025).
20. International Covenant on Civil and Political Rights. General Assembly resolution 2200A (XXI). United Nations. 1966. URL: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-rights (date of access: 25.08.2025).
21. Kolsto, P., & Blakkisrud, H. The new Russian nationalism: Imperialism, ethnicity and authoritarianism 2000–2015, Nationalities Papers.2017. Vol. 45. P. 716–719.
22. Headley, J. Russia’s complex engagement with European Union norms: Sovereign democracy versus post-Westphalianism? In: Importing EU Norms Conceptual Framework and Empirical Findings (ed. by Bjorkdahl A., Chaban N., Leslie J., Masselot A.), Springer Cham. 2015. P. 211–229.
Опубліковано
2025-11-28
Як цитувати
Адамадзе, К. (2025). ДЕМОКРАТИЧНИЙ ВІДКАТ У ГРУЗІЇ: РОЗВОРОТ ВІД ЗАХОДУ ДО РОСІЇ. Літопис Волині, (33), 222-229. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2025.33.37
Розділ
Політологія